Fra: Bo Thuesen
Emne: El-cykel
Besked: Hej
Jeg har her i marts købt en X-zite el-cykel hos T. Hansen, og vil gerne dele min foreløbige erfaring med cyklen med alle interesserede.
Grunden til at jeg valgte den var, udover den lave pris og mit umiddelbare gode indtryk af cyklen, at den er udstyret med den nyeste batteritype, nemlig LiFePo4, også kaldet lithiumferrofosfat eller LPF. Det er et meget sikkert batteri, dvs. at det ikke kan bryde i brand eller eksplodere under opladning eller brug, og dertil kommer at det også er det mest miljøvenlige af samtlige typer. Det er også blandt de mest langtidsholdbare, og kan iflg. det jeg har fundet på internettet klare mere end 2000 opladninger.
Jeg har nu kørt lidt over 200 km på den, og har nydt hver en meter. Den har et kraftigt alu-stel og SRAM indvendigt syv-trins gear, det samme som på min gamle Centurion city-bike. Det dur, og når man dertil lægger den ekstra kraft el-motoren giver, ja så bliver selv stejle bakker kun til små forhindringer, som man klarer langt lettere end før.
El-styringen fungerer upåklageligt med sine tre trin. Kraften kobles ind efter nøjagtig een omdrejning af pedalen, og ud igen ca. 1,5 sekund efter at man holder op med at træde. Der er ingen”hakkende kørsel”, og når man er oppe i fart kobles strømmen til og fra på en glidende og behagelig måde.
Jeg bor i Århus, og har opsøgt de stejleste stigninger jeg kunne finde, og dem har den klaret som en leg. Motoren har ikke kraft nok til at klare dem alene, så man skal selv træde med, men meget mindre end uden motorkraft.
Min længste tur har været på 35 km, hvor jeg gav motoren lov til at arbejde en god del. Efter turen var batteriet var fuldt opladet efter 3 timer og 45 minutter.
Plusser ved T. Hansens cykel:
– Solidt stel
– godt batteri (et ekstra batteri koster 2299 kr.)
– godt gear
– mange gode detaljer
– el-styringen er enkel, og den virker sørme.
– kraftige lygter for og bag, som får strøm fra batteriet
Minusser:
– stellet er lige rigeligt tungt. Hele cyklen vejer ca. 25 kg med batteri på. Jeg anslår det samlede el-system til en samlet vægt på ca. 8. kg, og det giver ca. 17 kg til den “rene” cykel, hvilket er i overkanten for en alu-cykel. Dog er det ikke noget problem at cykle uden assistance.
– batteriet mangler en tændingslås, dvs. at enhver kan slå strømmen til og fra.
– der mangler gevindhuller på stellet til montering af f. eks. vandflaske
Betjeningen i butikken (T. Hansen på Silkeborgvej i Århus) var ok, jeg fik svar på mine spørgsmål, og blev inviteret til at få en prøvetur af ekspedienten.
Til slut vil jeg lige sige, at jeg kun har været i en T. Hansen-forretning denne ene gang, og at jeg derfor ikke har nogen erfaring med deres holdning hvis man har noget at klage over.
Hej.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan det er gået med din cykel, da jeg overvejer at købe en.
Hej,
Hvordan går det med din el-cykel? Jeg overvejer at investere i en el-cykel selv. Jeg bor i Århus og det er ret op af bakke 😉 Jeg overvejer lidt den her fra Kildemoes. Hvor meget koster den fra Thansen?
Jeg har flere venner der har elcykler. Mange begår den fejl at købe en af de billige elcykler. Fint til små ture (10-15km). Batterierne på de billige elcykler har ikke så lang rækkevidde selvom kw-timer er det samme, som på de dyrere elcykler. Som daglig pendler er man nød til af ofre lidt mere på en elcykel. Jeg har selv en fed Winora S2 (374kwh). Jeg kører meget blandet kørsel og kører typisk mellem 60-80km på en opladning. Winora batteriet har fået tildelt Seal Batso. Dette mærkat tildeles kun batterier, der kunne opfylde høje krav til sikkerhed, miljøbeskyttelse og overholdelse af internationale standarder i en speciel testprocedure.
Jeg købte min som demo hos EPO-cykler. Elcyklen havde kun kørt få km og var 3 mdr. gammel. Jeg fik 4000kr. i kontant rabat. Kan varmt anbefales 😉
J’ai comme l’impression que je vais en parler sur un site internet personnel
Incroyablement passionnant : selon moi ce post devrait intéresser un pote
Jeg købte en cykel hos T.Hansen i Valby. Der var nogle problemer og de sagde jeg skulle “bare” komme ud med cyklen. OK helt ud til Folehaven. Jeg troede så, måske naivt, at det var noget de ordnede på stedet ? Nej, cyklen skulle nu med fragtmanden til deres hovedkontor ved Middelfart på Fyn og der vil gå 8 – 10 dg. før de var færdige. Den skulle så tilbage med Fragtmanden. Jø cyklen blev ordnet og 2 uger efter var den gal igen igen. Tilbage til Valby, cyklen med fragtmand til Middelfart. Vente 8-10 dage, Jo cyklen bliver ordnet og Thansen betaler fragtmanden, men at undvære sin cykel hver gang i mange dage er ikke godt.
Hej. Jeg har kørt på en elcykel X- zite, som jeg købte for seks år siden. Jeg har været SÅ glad for min el cykel, og jeg har fået så god service, når jeg henvendte mig i butikken m elcykel- begynder-fejlene: De blev bare lavet!?. M v h Hanne Falk. Horsens.
[…] Jeg hader Thansen.dk » Blog Archive » El-cykelFra: Bo Thuesen. Emne: El-cykel. Besked: Hej. Jeg har her i marts købt en X-zite el-cykel hos T. Hansen, og vil gerne dele min foreløbige erfaring med cyklen med …Kan du besøge hjemmesiden […]
Jeg købte sept. 2016 en el-cykel hos T Hansen. Jeg tog den for alvor i brug her i marts 2017 og allerede nu, (maj 2017) går displayet pludselig ud, tager al strøm, og kan ikke tændes igen.
Når jeg så er hjemme igen oplader jeg batteriet, men det mærkelige er at det kun er halvt brugt, altså burde kunne starte igen, og køre videre.
Jeg fik så at vide, hos T Hansen at en ledning var løsnet i styreboksen ? og at det var OK nu, (repareret) men to dage senere var det galt igen, med samme problem stilling.
Jeg har så hos Forbrugerrådet læst at hvis det sker igen og igen har man krav på at kunne levere cyklen tilbage, få pengene, og købe en ny andetsteds.
Det overvejer jeg nu.
T Hansen er ikke i stand til at reparere cyklen til 100% tilfredshed os mig.
Med venlig hilsen
Finn fra Århus
Hej Finn. Jeg står i en uheldigt situation, hvor min elcykel begyndte at larme højt. Jeg tog den til reparation og fik besked på at den var repareret, men jeg gjorde dem opmærksom på at den ikke engang var 10 dage gammel og der er allerede problemer med den. Cykelmanden var noget sur og truede med at de ikke gave penge tilbage, men en ny cykel kunne jeg vælge hvis det sker igen og igen.
Jeg kunne godt tænk mig du sendt den link, hvor forbrugertænk skriver om at kunne få sin penge tilbage.
Mvh.
Jeg købte for ca. 5 år siden en X- zits elcykel hos Thansen Randers og jeg har bare været så glad for den, dog har den fået skiftet batteri 3 gange heldigvis inden for garantien, men ingen problemer i det, endte med at få et rigtig godt batteri som nu har holdt uden problemer i ca 2 år, har virkelig fået en så god betjening i butikken i Randers, altid meget imødekommende. Kan varmt anbefale at handle elcykel der. Lene
Jeg har købt en El-cykel (moutainbike) X-ZiTE
Bat. Li-ion 36V 8.8 Ah.
Den køre godt og jeg er tilfreds.
Jeg vil gerne købe et større batteri (min 10.4 Ah) a måske større kapacitet. Jeg fik manuel med cyklen men der stå ikke noget om den bestemt cykel. Jeg ved fx. ikke hvilken motor den har installeret.
Hvad skal jeg være opmærksom på hvis jeg bestiller det på internet? Det at det skal være 36 V er jeg klar over men
El-motor og alt andet har jeg ikke forstand på.