elcykel

Fra: brian

Emne: elcykel

Besked: De nye elcykler ser lovende ud. Jeg vil høre gerne om andres erfaringer med de cykler, og hvordan kvaliteten er i sammenligning med Busetto mærket fra Harald Nyborg og SCO fra Bilka. Jeg regner stærkt med at købe en elcykel næste år.

30 Responses to “elcykel”

  1. Master siger:

    Hey Brian
    har du et link til de forskellige fra Harald Nyborg osv. ?

    • Svend siger:

      Hej
      Harald Nyborg sælger ikke Busetto el cykel mere, eller andre

      De kan dog opgradere, renovere dit gamle batteri
      Men de er alt for dyre, tager 3000 kr, alt for meget
      Hos http://www.mitbatteri.dk kan du få det renoveret for 1500 kr
      Det er der mere fornuft i. Forsendelse med pakke label fra dba
      Til kun 59 kr, køb en pap kasse hos postvæsenets butikker til 29 kr
      Hos mitbatteri bruger de kun 1 dag på at lave det. God service

      • Kamilla Engelbrecht Birch siger:

        Kan man kun få repereret det gamle batteri hos harald nyborg, ikke købe et nyt? Har nemlig en Busetto elcykel. som jeg godt ville have et nyt batteri til 🙂

  2. Fedt at du kan lide og hade dem, men mener ikke du har noget som helst at have det i ? eller har du ?

  3. Kim Harder siger:

    Vil blot sige, at den el-cykel som Thansen sælger er den samme som Lifebike Hybrid fra Trend-Import. Den er Svensk, og skulle være på højde med Kildemoses.

    • Svend siger:

      Hej
      Havde en lifebike i 7 år , kørte 9000 km
      En udmærket cykel, fejlede aldrig noget, , samme batteri

  4. Fantom siger:

    Den har jo kun 3 gear, og så er det mere en knallert end en cykel. På en elcykel skal man have flere gear end på en almindelig cykel, hvis man altså vil have mulighed for at få motion, og dermed modstand i pedaler ved ca. 25km/t.

    Normalt vil man på en 24 Volts cykel med en 180 watts motor der er udstyret med et 10AH batteri (240watttimer), kunne opnå en distance på 30-35km, med mindre man er “Tour De France” rytter. Det er dermed ikke normale forbrugere der kan opnå en distance på 60-70km per opladning på sådan et elsystem.

    Nu skriver de så også en “kraftig” motor, men en kraftig motor vil være på 250W, da det er hvad cykelloven tillader som maksimum. 180W er typisk det mindste man benytter til elcykler. Retfærdigvis skal det dog nævnes at den motoreffekt forskellige fabrikanter oplyser kan varierer meget i praksis, og man kan sagtens opleve en “180W” motor der trækker meget lidt, og ligeledes en “180W” motor der trækker næsten lige så meget som nogle elcykler der oplyses at yde 250W.
    Desværre lidt en jungle, da man jo kan oplyse hvad en motor peaker med, eller mere korrekt hvad den kan yde under en bestemt belastning…., ud over hvad cykelbrugeren yder selv….

    Det taget i betragtning så må THansen og Trend-Import cyklen enten trække væsentligt mindre end hvad en 180W motor burde gøre (For at få strømforbruget til at passe), eller også er distancen på de 60-70km opnået ved at lade en cykelrytter teste cyklen, og som normalt ikke kører med en hastighed der ligger nede under 25-30km/t gennemsnitlig.
    Ud over mulig opnåelig distance har motoren effekt selvfølgelig også indflydelse på, hvor hurtigt cyklen kan trække op ad en bakke, eller om den i det hele taget kan holde til at trække f.eks en cykeltrailer lastet med inkøb og et par unger….

    Kildemoses elcykel er lavet via Panthers fabrik (ikke dansk), men den fungerer ikke så flydende i kørslen som Panthers egne elcykler. Trods nogle elcykler der benytter samme display som Kildemoes, kan man ikke regne med at de kører ens, da det er controller og motor der bestemmer hvordan elsystemt skal virke, og ikke selve displayet.

    Om man så kan lide det ene eller det andet system er en smagssag, men man kan godt regne med at pris og kvalitet for det meste hænger sammen. Der er en årsag til at nogle mærker er dyrere som f.eks Raleigh, ProMovec, Winter, Panther med flere, og specielt kvaliteten og ydeevne af batteri og elsystem er en væsentlig omkostningsfaktor.
    Et 36V kvalitets batteri på f.eks 324watttimer (9AH x 36V) ligger i prislaget 3500-4000kr fra Panasonic, og vil for de fleste brugere faktisk kunne give en rækkevide på 50-60km per opladning. Dertil kommer cyklens elsystem og instrumentering (motor, ledninger, controller, display etc.) som normalt vil ligge i ca. samme prisleje i en ordenlig kvalitet.

    Så vil du være sikker på at en elcykel model er det bedste køb for dig, vil jeg anbefale at du prøver dig frem, da elcykler virker (føles) meget forskelligt. Vær opmærksom på at kvaliteten, kapaciteten og instrumentering (mulighed for styring af elsystem under brug) også er meget forskelligt ud over typen og kvalitet af selve cyklen.

    Årsagen til at der endnu ikke kører elbiler ud over det hele er batterikapacitetens pris, når det også skal være noget der giver stabil kørsel og rimelig rækkevide per opladning.
    Men det findes når vi snakker elcykler, og de fleste vil finde det attraktiv at foretage cykelture på 30-50km ud i det blå, når man kan gøre det uden at blive “smadret” på den første bakke….., eller bare have mulighed for at møde op på arbejde uden at være gennemsvedt.

    • Svend siger:

      Hej
      Er ikke enig med dig, alle mine 3 cykler har kun haft 3 gear, detver ikke nødvendig med 7 gear, det er ikke andet end du ikke kan lave andet endvat sidde hele tiden at skifte gear, bliver træt af det, 3 gear svarer til 5-6-7 gear på en 7 gears
      Gear 1-2-3-4 er så,lave at de sket ikke er nødvendidåge på en el cykel, når du
      Træder på pedalerne starter motoren jo omgående, har prøvet en med 7 gear,
      Det er slet ikke mig, 3 gear er bare super godt, og du skal ikke sidde og vride i det
      Håndtag hele tiden, trættende

  5. Bo Th. siger:

    Hej

    Jeg har her i marts købt en X-zite el-cykel hos T. Hansen, og vil gerne dele min foreløbige erfaring med cyklen med alle interesserede.
    Grunden til at jeg valgte den var, udover den lave pris og mit umiddelbare gode indtryk af cyklen, at den er udstyret med den nyeste batteritype, nemlig LiFePo4, også kaldet lithiumferrofosfat eller LPF. Det er et meget sikkert batteri, dvs. at det ikke kan bryde i brand eller eksplodere under opladning eller brug, og dertil kommer at det også er det mest miljøvenlige af samtlige typer. Det er også blandt de mest langtidsholdbare, og kan iflg. det jeg har fundet på internettet klare mere end 2000 opladninger.
    Jeg har nu kørt lidt over 200 km på den, og har nydt hver en meter. Den har et kraftigt alu-stel og SRAM indvendigt syv-trins gear, det samme som på min gamle Centurion city-bike. Det dur, og når man dertil lægger den ekstra kraft el-motoren giver, ja så bliver selv stejle bakker kun til små forhindringer, som man klarer langt lettere end før.
    El-styringen fungerer upåklageligt med sine tre trin. Kraften kobles ind efter nøjagtig een omdrejning af pedalen, og ud igen ca. 1,5 sekund efter at man holder op med at træde. Der er ingen”hakkende kørsel”, og når man er oppe i fart kobles strømmen til og fra på en glidende og behagelig måde.
    Jeg bor i Århus, og har opsøgt de stejleste stigninger jeg kunne finde, og dem har den klaret som en leg. Motoren har ikke kraft nok til at klare dem alene, så man skal selv træde med, men meget mindre end uden motorkraft.
    Min længste tur har været på 35 km, hvor jeg gav motoren lov til at arbejde en god del. Efter turen var batteriet var fuldt opladet efter 3 timer og 45 minutter.

    Plusser ved T. Hansens cykel:
    – Solidt stel
    – godt batteri (et ekstra batteri koster 2299 kr.)
    – godt gear
    – mange gode detaljer
    – el-styringen er enkel, og den virker sørme.
    – kraftige lygter for og bag, som får strøm fra batteriet

    Minusser:
    – stellet er lige rigeligt tungt. Hele cyklen vejer ca. 25 kg med batteri på. Jeg anslår det samlede el-system til en samlet vægt på ca. 8. kg, og det giver ca. 17 kg til den “rene” cykel, hvilket er i overkanten for en alu-cykel. Dog er det ikke noget problem at cykle uden assistance.
    – batteriet mangler en tændingslås, dvs. at enhver kan slå strømmen til og fra.
    – der mangler gevindhuller på stellet til montering af f. eks. vandflaske

    Betjeningen i butikken (T. Hansen på Silkeborgvej i Århus) var ok, jeg fik svar på mine spørgsmål, og blev inviteret til at få en prøvetur af ekspedienten.

    Til slut vil jeg lige sige, at jeg kun har været i en T. Hansen-forretning denne ene gang, og at jeg derfor ikke har nogen erfaring med deres holdning hvis man har noget at klage over.

  6. hej jeg har en MBK el cykel og har haft den i godt 2 år kørt 2500 km på den og jeg ELSKER den. den har batteri 10AH/24V og motor på 200W.Men køb ikke det billige skidt ofr lidt mere og få en god cykel istedetfor.Husk en cykelhandler der ved hvordan den skal laves hvis noget går i stykker.

    God fornøjelse.

  7. Nanna siger:

    Jeg købte en X-Zite damecykel i begyndelsen af juli og kørte Læsø tyndt på den. Hvilken fornøjelse.
    Lidt grus i maskineriet er der dog kommet, for herre og damecykel er ikke ens. De fleste skruer på damecyklen er IKKE rustfri og selv bagagebæreren er begyndt at ruste. Thansen giver mig nu et nyt styr med rustfri dele. Bagagebæreren har jeg først opdaget nu. Thansens svar på min klage var at det er en af grundene til at de kan sælge dem til den pris. Ja så undrer det mig blot at herrecyklen er rustfri på disse dele. Desuden er batteri designet ikke det samme så man kan ikke skifte imellem cyklerne (vi købte 2).
    En dag kørte jeg over 50 km og der var minimum 25% tilbage jf. måleren på batteriet.

  8. kaj siger:

    Spasser

  9. islev siger:

    thansen ,katastrofa.

  10. islev siger:

    thansen,katastrofa,psihologisk arb,moral på sidste nivo.

  11. John Bass siger:

    thansen ,katastrofa.

  12. Anonym siger:

    Elcykelmodel (elvira madigan) køb aldrig sådan en!
    Jeg købte den hos Cykelland på Hvidovrevej. Sælgeren sagde den var nærmest vedligeholdelses fri, glemte bare lige at sige at batteriet kan max. holde 2-2½år! Væsentlig oplysning da et battteri koster minimun 2000k,00r. Det fandt jeg ud af idag da jeg ville oplade cyklen og den ikke blev opladet. Batteriet var færdigt, !
    Cyklen er 2 år og kostede 8000,00kr.
    Det værste var at han var ved at sælge til nogle ældre mennesker som ligesom jeg, havde en drøm om at køre på cykel selvom ens kondition osv. ikke er helt iorden. De boede i Silkeborg eller der omkring! “Pragtfuld” salgstale, men han nævnte igen ikke et ord om at budgettere med min. 1000kr. om året til batteri plus alm. eftersyn til ca. 500 plus det løse som skal foregå hos dem, ellers ingen garanti. Gad vide om en folkepension rækker til den slags udgifter.

  13. K.Jensen siger:

    Er det ikke almen viden, at et batteri kun holder 2 – 2 1/2 år?

  14. Anonym siger:

    Ahhh K.Jensen… du er vist ikke helt inde i tingene……

    Det er jo litium som sidder i disse el-cykeler

    Typisk siges det, at et Li-ion batteri ideelt set kan klare op til 800 opladninger

    •Li-ion batterier har et lavt energitab, når det ikke benyttes

    Li-ion batterier taber kun typisk 5 % per måned (temperaturafhængigt) i forhold til et NiMH batteri, som typisk taber 20 % per måned. Dette er fordelagtigt, vis elcyklen ikke benyttes regelmæssigt. Da vil der næsten altid vil være strøm på batteriet, når elcyklen skal bruges.
    •Li-ion batterier kan klare mange opladninger

    Li-ion batterier kan oplades hundredvis af gange uden at tabe nævneværdig kapacitet. Præcist hvor mange opladninger batteriet kan klare er svært at sige, da det afhænger af hvordan batteriet er blevet behandlet (mht. stød, slag, temperaturer mv.) og hvordan det er blevet opbevaret. Typisk siges det, at et Li-ion batteri ideelt set kan klare op til 800 opladninger hvorefter dets kapacitet vil være mindre en 80 % end det var, da det var nyt. Batterierne vil dog gradvist tabe lidt kapacitet med tiden, hvilket primært afhænger af temperaturen, hvormed de opbevares. Jo koldere opbevaring des længere varig holdbarhed. Når batteriet ikke benyttes, skal det derfor altid stilles køligt, når det er muligt. Når et Li-ion batteri henstilles i længere tid skal det være halvt opladet (ca. 50-60 %) og have en times genopladning hver 2. måned. Dermed vil dets varige kapacitets tab blive minimalt.

    En af ulemperne ved litium ion batterier er nemlig, at batterierne taber kapacitet med tiden – uanset om de bruges eller ej. Ved en opbevaring ved 25 graders C vil det varige kapacitets tab udgøre 20 % om året!

    Opbevares batteriet ved lavere temperaturer vil kapacitets tabet blive endnu mindre: 6 % ved 0 grader C mens det ved 40 grader C taber hele 35 % om året. Men hvis batteriet opbevares halvt opladet 40-60 % opladet, bliver kapacitets tabet langt mindre: 2 %, 4 % og 15 % ved henholdsvis 0, 25 og 40 graders C. Det er altså en stor fordel ikke at have sit batteri fuldt opladet, når det i en periode ikke benyttes, og man skal aldrig have opladeren konstant tilsluttet til batteriet.

  15. Anonym siger:

    hos thansen i 2770 kasrtup har de ikke plads til de 2 modeller i el cykler de sælger, noget uforståligt og ex batterier koster 4000kr. hvilken er meget dyrt i forhold til menge andre batterier på marked .ville gerne handle der når de får plads til det de sælger, og en prøvetur ville også være rart , samt en mindre sur medarbejfer.

  16. Svenderik siger:

    Hej

    Har en lifebike , har på 3 år kørt ca 5000 km,

    Den har aldrig fejlet noget, kører ca 35 km på en opladning, og det gør den stadig efter de 5000 km og utallige opladninger.

    Den har 3 gear hvilket er bedre end 7 gear, du kan jo sagtens starte i 3 gear uden problemer, der er 3 hastigheder, du har jo slet ikke brug for 7 gear, hvorfor skal man sidde og skifte hele tiden ,tosset ide, når jeg er i 3 gear kører den med en fart af 25 kmt, lifebike har lys både foran og bagtil.

    Den koster ca 7-8000 fra ny, den sendes fragtfrit.

    Det er min bedste investering.

  17. Je suis venu sur ce site par chance puis je ne le regrette nullement !

  18. J’ai trouvé ton post par chance : je ne le regrette pas du tout !!

  19. walkin bath tub

    Jeg hader Thansen.dk » Blog Archive » elcykel

  20. handicapped bathroom showers

    Jeg hader Thansen.dk » Blog Archive » elcykel

  21. […] Jeg hader Thansen.dk » Blog Archive » elcykelEmne: elcykel. Besked: De nye elcykler ser lovende ud. … og hvordan kvaliteten er i sammenligning med Busetto mærket fra Harald Nyborg og SCO fra Bilka.Kan du besøge hjemmesiden […]

  22. Blenderepp siger:

    ???????,??????????! .

  23. Wirelessand siger:

    ???????,??????????! .

  24. Stejnaraccut siger:

    Non-functioning tumors have few systemic options such as everolimus or trials of chemotherapy. Overall, cytogenetically visible autosomal deletions happen with an estimated incidence of 1 in 7000 live births. Examine the structure cells use to bring into being a concentration gradient to effect ceaseless insight of glucose from the bloodstream muscle relaxant vitamins purchase tegretol 200 mg free shipping.

Leave a Reply